Iepazīsties – Elpošanas biomehānika

29.00

Kā Elpot Efektīvāk Un Uzlabot Elpošanas Biomehāniku?

 Iepazīsties un izproti kā Tu elpo? Kādēļ elpošanas biomehānika ir jāizmaina? Kā elpot efektīvāk?

Notīrīt
SKU: N/A Kategorija:

Apraksts

Vēlies uzlabot spēju efektīvāk elpot?

  • Veicot elpošanas funkciju, organisms veic darbību kopumu, lai tā tiek izpildīta noteiktā kārtībā atbilstoši organisma vajadzībām, ko sauc par elpošanas biomehāniku. Ribu kustības, krūšu kurvju kustības, vēdera kustības, pēc šiem visiem parametriem ir iespējams noteikt vai šī biomehānika notiek atbilstoši anatomiskām prasībām.
  • Dzīves veids, ilgstoši piespiedu poza, psiholoģiska slodze, stress, izmaiņas stājā, muskuļu disbalans, kā rezultātā izveidojas nepareizs elpošanas stereotips, jeb izmainīta elpošanas biomehānika.
  • Nepareizs elpošanas steriotips patērē vairāk enerģijas, lai nodrošinātu organismu ar pietiekamu skābekļa daudzumu. Kas ir ļoti neefektīvs veids kā elpot un rada organismam papildus stresu.
  • Izprotot šo mehānismu, mēs spējam to labot, kā rezultātā elpot efektīvāk, uzņemt vairāk skābekļa un patērēt mazāk enerģijas.

Kādēļ elpošana ir tik svarīga?

  • Elpošanas efektivitāte ir pamats cilvēku funkcionālo spēju uzturēšanā. Tā nodrošina:
  • Gāzu maiņa – galvenā elpošanas orgānu sistēmas funkcija. Tā notiek plaušās un audos. Tas ir viens no galvenajiem dzīvības uzturēšanas procesiem. Šajā procesā tiek uzņemts skābeklis un izdalīts oglekļa dioksīds. Mūsu ķermenis sastāv 65% no skābekļa.
  • Izvadfunkcija – elpojot organisms atdod gaistošas vielas (ēteriskās eļļas, etilspirtu u.c.).
  • Termoregulācija – izelpojot sasildīto gaisu, tiek atdots ķermeņa siltums.
  • Balss veidošana – izelpojamais gaiss ar noteiktu spiedienu ievibrē balss saites, aktivējas balss muskuļi un rodas skaņa.
  • Imūnaizsargfunkcija un hormonālā regulācija.
  • Homeostāzes nodrošināšana – ogļskābās gāzes izvadīšana palīdz nostiprināt nemainīgu pH līmeni organismā.
  • !!! Elpošana ir vienīgā organisma iekšējā funkcija ko mēs spējam apzināti kontrolēt, un caur kuru varam ietekmēt visas pārējās funkcijas.

Kur ir problēma?

Daudzās darba nozarēs, cilvēka darbs bieži saistīts ar ilgstoši piespiedu pozu. Piemēram, darbu pie datora. Pēdējā laikā sabiedrībā arī kļūst aktuāls sāpju apzīmējums „TEXT NECK”, kas rodas, ilgstoši skatoties tālruņa ekrānā. Atrodoties ilgstoši piespiedu pozā un skatoties ekrānā, mēs radam palielinātu slodzi uz krūšu un kakla daļas skriemeļiem, izsaucot muskuļu disbalansu, kas rezultējas ar savilktiem un sāpošiem muskuļiem. Mūsu kakla un krūšu daļa kļūst mazkustīga un stīva. Šie savilktie muskuļi ne tikai izmaina mūsu stāju, bet arī ietekmē to kā mēs elpojam.

Pārmērīgi izvirzīts galvas stāvoklis uz priekšu, palielināts krūšu daļas izliekums, šādi tiek apgrūtināta galvenā elpošanas muskuļa darbība – diafragmas aktivitāte. Fizioloģiski ieelpas laikā diafragma nolaižās un vēders piepūšas, izelpas laikā diafragma paceļās un vēders saplok. Sakumpusi stāja traucē diafragmas pareizo darbību. Diafragma ir ne tikai galvenais elpošanas muskulis, bet arī citu elpošanas muskuļu darbības veicinātājs.  Ja diafragma nefunkcionē pietiekami, notiek citu elpošanas muskuļu funkciju izmaiņas, tie tiek pārslogoti.

Respiratory Physiology (John B. West, 2000), dati liecina ka 13% apakšējās plaušu daļas transportē vairāk kā 60ml skābekļa vienā minūtē, kamēr 7% augšējās plaušu daļas mazāk kā 4ml skābekļa vienā minūtē. Tādējādi apakšējās plaušu daļas ir par 7-8 reizēm efektīvākas transportējot skābekli, nekā augšējās daļas.

Pareiza diafragmas slīdēšana nodrošina skābekļa piekļuvi apakšējām plaušu daļām.

Diafragmālās elpošanas laikā, visas alveolas tiek vienmērīgi iestieptas vertikāli piepildot visas plaušu daļas ar gaisu. Jo labāk diafragma aktivizējas un noslīd lejā, jo vairāk gaisa piekļūst plaušām. Savukārt tikai krūšu daļas elpošana samazina šūnu apgādi ar skābekli, kas ir pamats visu hronisku saslimšanu gadījumos.

Neefektīva elpošana organismam rada papildus stresu, un patērē vairāk enerģijas. Uzlabojot stāju, krūšu kurvju kustības un elpošanas muskuļu pareizu slodzes sadalījumu, mēs uzlabosim miega un apetītes kvalitāti, mazināsim stresu, organisms darbosies efektīvāk un mēs sajutīsim vairāk enerģijas.

Šīs nodarbības norise:

  • Teorētiskā lekcija un sarunas par elpošanas biomehāniku

Nodarbības laiks: 19:00 – 21:30

Dalībnieku skaits: līdz 15

Kas ir jāņem līdzi uz nodarbību: šī būs teorētiskā lekcija, tāpēc pieraksti var noderēt

Mācību vieta: Rūdīšanās skola, Brīvības iela 180, Rīga

Nodarbības tēmas:

  1. Kontrolētas elpošanas ietekme uz mūsu labsajūtu.
  2. Krūšu kurvja izkustināšanas tehnikas un kāpēc tās ir svarīgas?
  3. Elpošanas steriotips jeb kā mēs elpojam.
  4. Kakla skriemeļu izkustināšanas tehnikas un kāpēc tās ir svarīgas?
  5. Stāja un elpošana. Izpratne par to kā stāja ietekmē elpošanu?

Papildu informācija

  • Vietu skaits ir ierobežots, visas atlikušās vietas ir redzamas veikalā, jo reģistrācija notiek tikai caur e-veikalu

Nodarbības vadīs – Edgars Antonovs  – Rūdīšanās Skolas Treneris

  • Latvijas Sporta pedagoģija akadēmijas 4.kursa students Fizioterapijā
  • Latvijas Fizioterapeitu asociācijas biedrs
  • Masieris ar vairāk kā 3 gadu pieredzi.
  • Dr. Ints Zeidlers. Ārstnieciskās masāžas kursi
  • Dr. Uģis Beķeris. Kinezioloģiskā teipošana K-Taping® profesionālie kursi.